Sveriges konstsmidesförening grundades 1987 med syfte är att främja och utveckla smidet i Sverige.

SKSF är en rikstäckande, ideell medlemsförening. Vi har som syfte att värna om smidets och i synnerhet varmsmidets speciella karaktär.
Medlemmar är alla vi som delar fascinationen för varmsmidet. Vi är yrkesverksamma smeder, hobbysmeder och intresserade i största allmänhet.
Här finns utrymme för alla som är nyfikna på och vill veta vad som händer i varmsmidets värld.

Vi medlemmar är spridda över hela landet, vill du anordna något eller sammanstråla med andra medlemmar i ditt närområde, hör av dig så hjälper vi dig!

Här finner ni föreningens Stadgar i .pdf format

Styrelsen

Här nedan finner du föreningens styrelse, vilka vi är och vad vi brinner lite extra för. Allt för att göra det lättare för dig som medlem att engagera dig och få tag på rätt person på direkten. Vi blir väldigt glada för alla initiativ från er medlemmar, för precis som alla ideellla föreningar så bygger även vår på medlemmarnas engagemang.

Mathias Wilson
"Jag upptäcker hela tiden nya saker att lära mig inom smedsyrket och det inspirerar mig. Min arbetstid delas mellan konst- och brukssmide och diverse beställningsjobb. Försöker ha utställningar med jämna mellanrum och hitta på sånt jag inte visste jag kunde göra. Som ordförande vill jag att medlemmarna ska känna att föreningen gör skillnad för dem och att deras åsikter blir hörda."

Kassör

Peter Eklund
"I varje samhälle borde det som förr finnas en bysmed. Därför byggde och startade jag Ugglegårdens Smedja.  Där kan jag utvecklas och få vara en hjälpande hand i järnets tjänst."

Sekreterare

Nina Hedenfeldt

Ledamot

Jan Hilmersson
"Jag är bosatt i Binneberg, mellan Skövde och Mariestad och har varit verksam som konstnär sedan 1979. Mellan åren 1991 - 2018 arbetade jag som lärare/ universitetsadjunkt vid Stenebyskolan, Metallgestaltning. Min verksamhet består av utställningar på gallerier, olika konstinstitutioner och olika utomhusarrangemang. Genom åren har jag även arbetat med offentliga uppdrag till och privata beställningsarbeten."

Ledamot

Christina Sporrong

"Jag är en metallskulptör som under de senaste 35 åren bott i New Mexico, USA, där jag drivit min smedja
Spitfire Forge. Jag älskar att utveckla mina idéer till storskaliga och kinetiska skulpturer som inbjuder till interaktion där jag kombinerar klassiskt varmsmide, svetsning och maskinbearbetning