Sveriges konstsmidesförening grundades 1987 med syfte är att främja och utveckla smidet i Sverige.

SKSF är en rikstäckande, ideell medlemsförening. Vi har som syfte att värna om smidets och i synnerhet varmsmidets speciella karaktär.
Medlemmar är alla vi som delar fascinationen för varmsmidet. Vi är yrkesverksamma smeder, hobbysmeder och intresserade i största allmänhet.
Här finns utrymme för alla som är nyfikna på och vill veta vad som händer i varmsmidets värld.

Vi medlemmar är spridda över hela landet, vill du anordna något eller sammanstråla med andra medlemmar i ditt närområde, hör av dig så hjälper vi dig!

Här finner ni föreningens Stadgar i .pdf format

Styrelsen

Här nedan finner du föreningens styrelse, vilka vi är och vad vi brinner lite extra för. Allt för att göra det lättare för dig som medlem att engagera dig och få tag på rätt person på direkten. Vi blir väldigt glada för alla initiativ från er medlemmar, för precis som alla ideellla föreningar så bygger även vår på medlemmarnas engagemang.

Mathias Wilson
"Jag upptäcker hela tiden nya saker att lära mig inom smedsyrket och det inspirerar mig. Min arbetstid delas mellan konst- och brukssmide och diverse beställningsjobb. Försöker ha utställningar med jämna mellanrum och hitta på sånt jag inte visste jag kunde göra.

Som ordförande vill jag att medlemmarna ska känna att föreningen gör skillnad för dem och att deras åsikter blir hörda."

Kassör

Joakim Frost

Sekreterare

Jan-Erik Svensson
"Att vara sekreterare i en förening innebär att hålla ordning m.a.o. är jag föreningens ordningsman. Jag kan hjälpa dig med kontakter inom styrelsen och med hemsidan."

Ledamot

Micke Maasing
"Yrkesverksam smed sedan 20 år, driver familjeföretaget Rejmyre Smedja. Har egen butik samt gör beställningsjobb. Jobbar en del med undervisning inom smide."

Ledamot

Linnea Lindgren
"Driver egen smedja, både med beställningsjobb och produktionssmide. Blandar hejvilt bruks- och konstföremål. Längtar du efter att prata historia eller art nouveau i timtal, så är jag rätt person."

Suppleant

Lina Sundin

Suppleant

Inge Dahlgren

Regionala Ombud

Sverige är ett stort land, vilket leder till att det är svårt att hitta en knytpunkt för träffar och event. Därför har vi något vi kallar Regionala ombud, för att underlätta för oss alla att träffas, utbyta idéer och kontaktnät och utveckla smidet. Varje region skapar själv sin plattform, men alla är ju alltid varmt välkomna. Hör av dig till ditt ombud om du undrar vad som är på gång eller har någon idé på vad ni kan göra tillsammans!

DALARNA

Stefan Emet Jonsson