Spring Craft 2019

Den 24/5 till den 26/5 händer det!

Detta år ordnar Föreningen Spring Craft Trollhättan utsällningen "Ta Med", tävling med tema "Rörligt", Gerillasmide, ett flertal föredrag, årliga foto utställningen, underhållning och självklart fest!

Anmälan dig!

Demosmide & Gerilla Smide
Vill ni vara med i demosmidet/gerillasmidet kontaktar ni Ivan Dahlstrand Kamiyasu på info@ivanssmedja.se senast den 12/5

Festen
Vill du ha god mat och bättre sällskap? Anmäl dig till fest Lördag kväll 25/5 genom att ta kontakt med Jan-Erik Svensson på je.svensson.49@gmail.com senast den 12/5

Vandrarhem
Om du behöver boende över helgen kan du ta kontakt med Gula Villan Vandrarhem
+46(0)520-12960 eller trollhattansvandrarhem@telia.com
Glöm inte ange "Spring Craft"!

Fredag 24/5

• Inlämning av alster till "med Tag". En utställning öppen för varje deltagare på Spring Craft 2019.
  • Inlämning av alster till tävlingen "Rörligt". Alstren har ingen begränsning i storlek men skall ha rörelse som idé. Att lämna och hämta verken ombesörjes av respective konstsmed.
Inlämning av tävlingsbidraget och/eller utsällningsbidraget skall göras 14:00-20:00 på konsthallen Annexet.

Gerillasmide.
Anmälan sker enskilt. Arrangören lottar sen gerillagrupperna 3-4 medlemmar och anvisar platsen för gerillasmidet. Gerillagruppen får sina platser och medlemmar bestämda på fredagen så att de under kvällen i lugn och ro kan planera, skissa och ladda för lördagen.

Föredrag.
  • 18:00 - Jokum  Lind Jensen talar om “Smide inom arkitekturen – ett återinförande.”
  • 19:30 - Ivan Dahlstrand Kamiyasu Talar om ”Elementens Djur,” en beskrivning av processen kring utsmyckningen av Kärraskolan i Göteborg 2017-2018.
Föredragen hålls i föreläsningssalen på Innovatum.

Lördag  25/5

Gerillasmide
Pågår mellan 10 och 18 på platser i nära anslutning till NOHAB-smedjan.

Föredrag

• 12:00 - Ivan Dahlstrand Kamiyasu talar om  ”Rock art, Ranrike – Rapa Nui.” En berättelse om forntidens  offentliga konst, med fokus på  ”Påsköns” stenstoder och Bohusläns hällbilder.
  • 13:30 - Lejf Stark som representant från ”Järnstollarna” berättar om järnframställning ur  myrmalm. Föredragen hålls i föreläsningssalen på Innovatum.
  • 15:00 - Monica Funck & Lolo Funck Andersson befinner sig i Konsthallen där dom berättar om sin utställning “Natural pleasures/Broderierna slingrar sig”

Demosmide
Med fritt valt smide pågår under dagen som 2-timmarspass fr.10:00-18:00 vid 2 stationer.

Prova på Smide
Från klockan 10:00- 17:00 kan alla som vill prova på smide.

Festen
Kvällen övergår mjukt i en hejdundrande fest med middag och presentation av vinnaren av den “rörliga”  tävlingen och naturligtvis prisutdelning.

Söndag 26/5

Gemensam Rundvandring
Vi tar en tur tillsammans bland gerillasmidesplatserna och presentation av ideer och tankar bakom dessa. Vandringen börjar kl. 11:00 utanför smedjan.

Övriga arrangemang:

• Fotoutställning av Anders Andersson som har dokumenterat det mesta om Spring Craft sedan 2014.
    • Filmen “7 kilo järn” visas under hela evenemanget i Annexet.
    • Utställning i galleriet av Stenebyskolans elever under hela evenemanget.
    • “Järnstollarna” med Lejf Stark visar och berättar om järnframställning ur myrmalm.
    • Försäljning av smidesverktyg som du inte behöver och/eller egna smidesalster.
    • Vi står med bord men du får ta hand om försäljningen själv.

Anmälan dig!

Demosmide & Gerilla Smide

Festen
    Vill du ha god mat och bättre sällskap? Anmäl dig till Lördagkvälls fest genom att ta kontakt med Jan-Erik Svensson på je.svensson.49@gmail.com senast den 12/5